praktický lékař pro děti, dorost a dospělé
233 358 792 marie.rehakova@seznam.cz Pod Marjánkou 12
169 00 Praha 6
Břevnov

Aktuality z ordinace

čen23
Telefonický kontakt
čec03
Letní prázdniny 2017
Více aktualit
Drobečková navigace

Ordinace > Děti > Výživa dětí

Kojení

Kojení je stále považováno za nejsprávnější pro výživu novorozence. Pokud je nezbytné hledat náhražku mateřského mléka - přináší možnost řešení sortiment kojenecké výživy

Přechod na nemléčnou výživu:

Stravu podáváme v 6 dávkách Po ukončení výhradně mléčného období (prvních pěti měsících) je nutné do jídelníčku dítěte zařazovat nemléčné příkrmy. Jako první je nejvhodnější zeleninový příkrm z jednoho druhu zeleniny, který podáváme na oběd. Ten postupně změníme na maso-zeleninový příkrm. Masový příkrm podávejte šestkrát týdně, jedenkrát týdně lze místo masa zvolit vařený vaječný žloutek. Nejvhodnější maso je drůbež, králík a jehněčí. Ze zeleniny mrkev, brambory, špenát, brokolice a petržel. Vhodným tekutinovým doplňkem, hlavně v létě, jsou vody, čaje a ovocné šťávy.
Asi po měsíci postupně zařazujte ovocné a ovocně-mléčné příkrmy. Přísun vlákniny a cenných vitaminů doplníte i přídavkem dětských sušenek Baby biscuits do ovocně-mléčného příkrmu po 6. měsíci. Dětské sušenky jsou obohacené o prebiotickou vlákninu a důležité minerály.

9-12 měsíců - období smíšené stravy

Od počátku 9. měsíce se strava stále více přibližuje stravě dospělých a stává se rozmanitější. Četnost jídel se postupně snižuje, v tomto období většinou dítěti stačí pět chodů.  Optimálním doplňkem je stále mateřské mléko. Z obnovovaných mlék např. Beba.
Do stravy začněte přidávat postupně pečivo a chléb. Z mléčných výrobků můžete zařazovat jogurty a sýry. Tvaroh v průběhu prvního roku není vhodný pro vysoký obsah bílkovin. Pozvolna je žádoucí zavádět nemixované  potraviny ohsahující kousky ovoce, zeleniny či masa, které nutí dítě ke žvýkání. Zajistěte odpovídající množství vitaminů a minerálů. Dbejte na dostatečný přísun  vlákniny.

Výživa dětí ve věku 1-3 let

Přislazování potravin představuje velkou "potravinovou past". Děti si zvyknou na chuť sladkého a budou ji v dalším životě vyžadovat. Navíc rafinovaný cukr negativně ovlivňuje vstřebávání vápníku a ostatních minerálů a další jeho obětí jsou dětské zoubky. Pamlsky typu brambůrků, chipsů a hamburgerů dítěti dodávají energii ve formě nasycených tuků, spoustu soli. Vznikají potravinové návyky, které již nelze odstranit. Nadměrné a pravidelné pojídání cukrů a tuků vede k následné obezitě.

Rizikové pro děti v batolivém věku je i pojídání tvrdých malých kousků. Nedostatečná koordinace při polykání a neustálý pohyb dítěte představují rizika pro vdechnutí potravy. Proto se dětem nedoporučuje jíst burské oříšky, kousky ořechů, popcorn apod.

Je potřebné ještě zmínit " mýtus" o užitečnosti 100% džusů. Kojenci a batolata by neměli namísto vody konzumovat džusy v koncentrované formě. Vysokým obsahem cukrů falešně zasycují a vedou k neprospívání (nebo jsou naopak zdrojem prázdné energie) a navíc mohou vést k dětské obezitě.

Solení potravin dětem se nedoporučuje pro nadměrné zatěžování ledvin a následné riziko vysokého krevního tlaku.

Lze se podívat na www.vyzivadeti.cz